LMSO lanserer plakat for et tryggere uteliv

LMSO-plakaten “Trygg og trivelig” skal hjelpe arbeidsplasser i utelivet å gjøre det tydelig at uønsket seksuell oppmerksomhet ikke er akseptabelt.

Selfie av kvinne ovenfra. Kvinenn har langt, mørkt hår, brugunder jakke og hvit skjorte med sort genser over. Hun har på seg et pannebånd/strikk med hvite blomster i krans rundt hodet. Hun smiler og ser inn i kamera. Bak henne ser vi asfalt.
LMSO-frivillig Lucy Victoria Løvli kom på ideen om “Trygg og trivelig”-plakaten. (Foto: Privat)

— Plakaten skal vise at det er triveligst på byen når alle føler seg trygge, sier Løvli.

Det var LMSO-frivillige Lucy Victoria Løvli som kom på ideen om plakaten.

Vil du også bli frivillig i LMSO og bidra med du kan og ønsker i din region? Meld deg på i vårt frivilligskjema!

— “Trygg og trivelig”-plakaten skal gi folk kunnskap slik at de som varsler skal slippe å bli latterliggjort, sier hun.

Håpet hennes er at plakaten vil styrke stillingen til mennesker som ønsker og velger å varsle.

— Plakaten er en bekreftelse på at det er riktig og viktig å varsle, sier hun.

— Tryggere og triveligere arbeidsdag

Løvli forteller at det er en kjent sak at mennesker som arbeider i utelivsbransjen er spesielt ofte og grovt utsatt for trakasserende atferd.

— Jeg har alltid et mål og et ønske om å sette inn støtet og ta et tak der hvor situasjonene er verst, sier hun.

Jeg håper at plakaten kan hjelpe ansatte i utelivsbransjen, og gjøre deres arbeidsdag tryggere og triveligere.

(Artikkelen fortsetter etter bildet av plakaten.)

— Da er vi avhengige av at lederne ønsker å bruke plakaten, noe jeg selvfølgelig håper de gjør.

På plakaten er blant annet disse punktene:

  • Respekter det hvis noen avviser deg eller trekker seg unna.
  • Si ifra til betjeningen hvis du blir trakassert eller plaget, da kan de støtte deg. Dette gjelder også i situasjoner som ikke nødvendigvis er skremmende
  • Si fra til en som jobber her hvis du ser at noen blir trakassert eller ikke respektert.

Inspirert av Metoo-kritikk

Løvli forteller at hun kom på ideen om en slik plakat på grunn av Metoo-kampanjen og all kritikken som kom mot Metoo.

— Utgangspunktet for ideen kom likevel lenge før det igjen, da jeg ønsket å lage en femtrinns-“oppskrift” på et minimum av hva man kan gjøre når seksuelle overgrep mot barn er avdekket i vår nære omgangskrets.

Hun forteller at denne femtrinnsplakaten av forskjellige årsaker ikke ble noe av i denne omgang.

— Jeg følte blant annet på at utsatte er så forskjellige og har så utrolig mange forskjellige behov.

Foto av kvinne med ansiktsmaling. Ansiktsmalingen er logoen til LMSO: En somemrfugl i blått og med vinger i grønt, blått, lilla og oransje. Kvinenn smiler og er i kamera. På hodet har hun et hvitt skaut som dekker håret.
Løvli er en aktiv ildsjel i LMSO.

— Derfor blir det kanskje vanskelig å lage en samlet punktliste på hva en utsatt trenger som et minimum. Kanskje tar man tak i den ideen igjen også, på et senere tidspunkt, sier Løvli.

— Jeg vil gjerne takke de som gjorde jobben med å utvikle plakaten! De har gjort en kjempejobb. Jeg setter virkelig pris på at noen faktisk har greid å gjøre mitt engasjement om til et virkelig produkt. Det er ikke alltid like enkelt, det vet jeg.