Strategisk plan

Landsforeningen mot seksuelle overgrep (LMSO) er en medlemsbasert, politisk og religiøst uavhengig interesseorganisasjon som arbeider for å styrke samfunnets forståelse og handlekraft i møte med seksuelle overgrep.

Strategisk plan for 2025–2028, Landsforeningen mot seksuelle overgrep (LMSO)

 

1. LMSO jobber for å styrke forståelsen og handlekraften i samfunnet i møte med seksuelle overgrep

LMSO jobber for å styrke forståelsen og handlekraften i samfunnet i møte med seksuelle overgrep. Sammen med erfaringsbærere, fag, forskning og andre samfunnsaktører skal vi bidra til å forebygge, oppdage og avhjelpe seksuelle overgrep. Vi kjemper samtidig for at de av oss som rammes har tilgang til verdig oppfølging og bistand.

LMSO jobber for og med mennesker som er utsatt for seksuelle overgrep, deres nærmeste, fagfolk, organisasjoner og andre engasjerte.

Målet vårt er at samfunnet skal motarbeide og avdekke seksuelle overgrep. For å få det til er det viktig at vi alle erkjenner at seksuelle overgrep er et stort samfunnsproblem, og forstår hvilke konsekvenser seksuelle overgrep har både for individer og samfunnet som helhet.

De som rammes av seksuelle overgrep skal:

  • Ha sterke rettigheter
  • Få den oppfølgingen og behandlingen som er nødvendig
  • Ha mulighet til å øke sin livskvalitet
  • Bli hørt som en likeverdig stemme til fag og forskning

Vi jobber for å oppnå målene våre gjennom systematisk påvirkningsarbeid, kunnskapsbygging og økt synlighet av tematikken. LMSO skal være en samlende plattform i arbeidet med overgrep og overgrepsutsatte. Vi skal være en brobygger mellom erfaring, fag og forskning, og samordne et effektivt påvirkningsarbeid.

 

2. Politisk handling og strukturelle endringer er nødvendige for å effektivt forebygge, ivareta rettigheter og bedre tilbud

Seksuelle overgrep er et utbredt samfunnsproblem med omfattende konsekvenser. I dag bruker vi en overvekt av ressursene våre på å reparere, heller enn å forebygge. Vi vet også at til tross for eksisterende tiltak, møter utsatte store utfordringer i møte med helsevesen, rettsvesen og samfunnet forøvrig. Politisk handling og strukturelle endringer er nødvendige for å effektivt forebygge, ivareta rettigheter og bedre tilbud.

 

3. Strategien vår viser hvordan våre aktiviteter skal bidra til samfunnsendring

Denne strategiske planen knytter sammen LMSOs politiske program med konkrete aktiviteter vi skal gjennomføre for å oppnå kravene våre. Den beskriver også hvordan vi antar at den endringsreisen vil se ut.

Strategien fokuserer på tre satsingsområder:

  • Vi må motarbeide seksuelle overgrep
  • Helse og tjenestetilbudet til de som rammes av seksuelle overgrep må bedres
  • Rettsikkerheten til overgrepsutsatte må styrkes

LMSOs strategi bygger på en overbevisning om at samfunnet må styrke både forebygging, oppfølging for overgrepsutsatte og rettssikkerhet. For å arbeide målrettet og langsiktig med dette, benytter vi endringsteori som rammeverk. En endringsteori viser sammenhengen mellom aktivitetene vi gjennomfører, og hvilke resultater vi mener det vil bidra til på kort sikt, og samfunnseffekter på lang sikt. Gjennom LMSOs politiske program fremmer en rekke krav. Disse er formulert som mål i denne planen, med en tilknyttet arbeidsmetode.

Strategien skal hjelpe oss å prioritere der vi har størst mulighet for påvirkning, tydeliggjøre vår rolle i samfunnet og følge utviklingen over tid. Vi har valgt å inkludere hele bredden av LMSOs politiske krav innen forebygging, helse og juss i endringsteorien. Dette fordi vi ønsker å være åpne og tydelige på hvilke strukturelle endringer vi mener er nødvendige for å ivareta overgrepsutsatte. Vi vil til enhver tid prioritere hvilke områder vi følger opp aktivt, basert på ressurser, politisk momentum og muligheten for å skape faktisk endring.

 

4. Vi må forebygge seksuelle overgrep

Punktene under viser hvilke aktiviteter vi skal gjennomføre, og endringene vi tenker at dette vil skape på kort-, mellomlang- og lang sikt.

Aktiviteter

  • Formidle og forankre LMSOs politiske krav i møter med politikere og beslutningstakere på nasjonalt og lokalt nivå.
  • Dokumentere og synliggjøre behovene for tiltakene som kreves.
  • Utarbeide og distribuere politiske notater med konkrete forslag til løsninger.
  • Involvere frivillige med erfarings-, fag- og forskningskompetanse i påvirkningsarbeidet.
  • Løfte frem erfaringsbærere som premissleverandører i utviklingen av politikk og tiltak, ved å samle inn, systematisere og formidle deres erfaringer og kunnskap.
  • Delta i brukerutvalg og ekspertgrupper for å løfte LMSO sine krav.
  • Arrangere temamøter og dialogarenaer mellom erfaringsbærere, fagfolk og beslutningstakere knyttet til kravene.
  • Bygge allianser med andre organisasjoner og fagmiljøer for å styrke kravenes legitimitet.
  • Drive mediearbeid og kampanjer som synliggjør forebygging som et menneskerettslig og samfunnsmessig ansvar.

Endringer på kort sikt (1–2 år). Endringer i holdninger og kunnskap hos målgrupper: politikere, fagfelt, offentligheten

  • Flere politikere, lokalt og nasjonalt, kjenner til og forstår LMSOs konkrete krav til forebygging.
  • Økt støtte for LMSOs krav blant fagmiljøer, brukerorganisasjoner og samarbeidspartnere.
  • Forebygging av seksuelle overgrep får høyere prioritet i samfunnsdebatten.
  • Beslutningstakere viser økt vilje til å utrede og fremme LMSOs tiltak.
  • Erfaringskompetanse anerkjennes som nødvendig i utviklingen av forebyggende innsats.

Endringer på mellomlang sikt (3–5 år). LMSOs politiske mål for systemendring.

  • En nasjonal strategi for forebygging av seksuelle overgrep har ført til implementering av tiltak rettet mot hele befolkningen, personer i risikosonen og de som allerede er utsatt.
  • Alle kommuner har forpliktende handlingsplaner mot seksuelle overgrep, med klare tiltak for forebygging og avdekking av overgrep, og oppfølging av utsatte.
  • Relevante yrkesgrupper får obligatorisk opplæring om forebygging, avdekking og håndtering av seksuelle overgrep, inkludert lærere, barnehageansatte, helsepersonell, politi, jurister og sosialarbeidere.
  • Det er bevilget øremerkede midler til tidlig oppdagelse, utredning og behandling i helse- og omsorgstjenestene.
  • Forebygging av digitale seksuelle overgrep og spredning av overgrepsmateriale prioriteres, inkl. bedre beskyttelse av barn og unge på digitale plattformer.
  • Økt forskning på seksuelle overgrep har styrket forståelsen av årsaker, konsekvenser og effektive hjelpetiltak, som inkl. perspektiver som bla. klasse, alder, etnisitet, funksjonsevne, kjønnsidentitet og seksuell orientering.
  • Skolene gir bedre seksualitetsundervisning og holdningsarbeid slik at unge vet hva et seksuelt overgrep er, og kan reflektere rundt, og respektere, sine egne og andres grenser.
  • Behandlingstilbudet til personer med skadelig seksuell adferd og overgrepsdømte er styrket, og reduserer risikoen for nye overgrep.

Effekter på lang sikt (5+ år). Samfunnseffekter.

  • Redusert forekomst av seksuelle overgrep i befolkningen.
  • Økt respekt for kroppslige og psykiske grenser, spesielt blant barn og unge.
  • Seksuelle overgrep forstås og behandles som et menneskerettighetsbrudd.
  • Samfunnet preges av en inkluderende og trygg kultur der forebygging er et felles ansvar.

5. Helse og tjenestetilbudet til de som rammes av seksuelle overgrep må bedres

Punktene under viser hvilke aktiviteter vi skal gjennomføre, og endringene vi tenker at dette vil skape på kort-, mellomlang- og lang sikt.

Aktiviteter

  • Formidle og forankre LMSOs politiske krav i møter med politikere og beslutningstakere på nasjonalt og lokalt nivå.
  • Dokumentere og synliggjøre behovene for tiltakene som kreves.
  • Utarbeide og distribuere politiske notater med konkrete forslag til løsninger.
  • Involvere frivillige med erfarings-, fag- og forskningskompetanse i påvirkningsarbeidet.
  • Løfte frem erfaringsbærere som premissleverandører i utviklingen av politikk og tiltak, ved å samle inn, systematisere og formidle deres erfaringer og kunnskap.
  • Delta i brukerutvalg og ekspertgrupper for å løfte LMSO sine krav.
  • Arrangere temamøter og dialogarenaer mellom erfaringsbærere, fagfolk og beslutningstakere knyttet til kravene.
  • Bygge allianser med andre organisasjoner og fagmiljøer for å styrke kravenes legitimitet.
  • Drive mediearbeid og kampanjer som løfter et godt helse- og tjenestetilbud som et menneskerettslig og samfunnsmessig ansvar.

Endringer på kort sikt (1–2 år)

Endringer i holdninger og kunnskap hos målgrupper: politikere, fagfelt, offentligheten

  • Økt bevissthet i helsesektoren om overgrep som årsak til helseplager.
  • Økt etterspørsel etter traumeinformert kompetanse og brukerinnsikt.
  • Større anerkjennelse av erfaringsbærere og pårørende som premissleverandører.
  • Økt brukermedvirkning i utvikling og utforming av helsetjenester.
  • Flere beslutningstakere og fagmiljøer omtaler og bygger på LMSOs krav.

Endringer på mellomlang sikt (3–5 år)

LMSOs politiske mål for systemendring.

  • Alle utsatte har støttekoordinering og får tilgang til nødvendig hjelp, uten å måtte navigere systemet alene.
  • Behandlingstilbudet for barn og voksne er likeverdig.
  • Utsatte har tilgang til forskningsbasert og oppdatert traumebehandling uavhengig av alder og bosted.
  • Helsepersonell, inkludert tannhelsetjenesten, får obligatorisk traumeopplæring, slik at seksuelle overgrep avdekkes tidlig og utsatte får riktig behandling.
  • Utsatte har et helhetlig og tilpasset behandlingsforløp hvor traumeerfaring har  hovedfokus, og det tilrettelegges for god relasjonell ivaretakelse, trygghet og omsorg i behandlingstilbudet.
  • Mennesker som rammes av seksuelle overgrep har rett til å påvirke egne oppfølgingsløp, slik at hjelpen de får er relevant og tilpasset deres behov.
  • Grupper som før ikke ble nådd av hjelpetilbud får bedre tilgang til hjelp, som personer med funksjonsnedsettelser, personer med prostitusjonserfaring, personer med rusutfordringer, LHBTQI-personer, flyktninger, hjemløse, eldre og menn m.fl.
  • Hjelpetilbudene er tilpasset alle former for seksuelle overgrep, også digitale overgrep og spredning av overgrepsmateriale.
  • Det er likeverdig tilgang til fagforankrede hjelpetilbud og lavterskeltilbud i hele landet. Øremerkede midler har styrket eksisterende aktører som overgrepsmottakene, Statens barnehus, krisesentrene, Nok.-sentrene og SMISO.
  • Utsatte for seksuelle overgrep får tilgang til nødvendig behandling uavhengig av inntekt.

 

Effekter på lang sikt (5+ år) 

Samfunnseffekter.

  • Overgrepsutsatte får hjelpen de har behov for – raskt, trygt og tilpasset.
  • Bedret helse og livskvalitet blant utsatte grupper.
  • Redusert marginalisering og tap av arbeid, utdanning og tilhørighet.
  • Økt tillit til helsevesenet blant overgrepsutsatte.
  • Norge utvikler seg til et mer traumesensitivt og rettferdig velferdssamfunn.

6. Rettsikkerheten til overgrepsutsatte må styrkes

Punktene under viser hvilke aktiviteter vi skal gjennomføre, og endringene vi tenker at dette vil skape på kort-, mellomlang- og lang sikt.

Aktiviteter

  • Formidle og forankre LMSOs politiske krav i møter med politikere og beslutningstakere på nasjonalt og lokalt nivå.
  • Dokumentere og synliggjøre behovene for tiltakene som kreves.
  • Utarbeide og distribuere politiske notater med konkrete forslag til løsninger.
  • Involvere frivillige med erfarings-, fag- og forskningskompetanse i påvirkningsarbeidet.
  • Løfte frem erfaringsbærere som premissleverandører i utviklingen av politikk og tiltak, ved å samle inn, systematisere og formidle deres erfaringer og kunnskap.
  • Delta i brukerutvalg og ekspertgrupper for å løfte LMSO sine krav.
  • Arrangere temamøter og dialogarenaer mellom erfaringsbærere, fagfolk og beslutningstakere knyttet til kravene.
  • Bygge allianser med andre organisasjoner og fagmiljøer for å styrke kravenes legitimitet.
  • Drive mediearbeid og kampanjer som synliggjør rettssikkerhet som et menneskerettslig og samfunnsmessig ansvar.

Endringer på kort sikt (1–2 år). Endringer i holdninger og kunnskap hos målgrupper: politikere, fagfelt, offentligheten

  • Økt politisk og juridisk bevissthet om rettssikkerhetsutfordringer for overgrepsutsatte.
  • Økt etterspørsel etter traumeinformert og spesialisert kompetanse i politi, påtale og domstoler.
  • Flere aktører i justisfeltet anerkjenner behovet for brukerinnsikt og erfaring.
  • Utsattes rettigheter omtales oftere i politiske og juridiske dokumenter.
  • LMSOs krav gjenspeiles i debatt og prioriteringer.

Endringer på mellomlang sikt (3–5 år). LMSOs politiske mål for systemendring.

  • Alle utsatte har støttekoordinering og får tilgang til nødvendig hjelp, uten å måtte navigere systemet alene.
  • Det er obligatorisk å bruke sakkyndige med kompetanse på traumer og seksuelle overgrep, som psykologer og rettsmedisinere, i alle overgrepssaker som føres for retten.
  • Politiets og påtalemyndighetens håndtering av overgrepssaker evalueres jevnlig for å sørge for rettssikkerhet og kvalitet.
  • Nasjonale retningslinjer for traumeinformert etterforskning og rettsprosess bidrar til at fornærmede behandles med verdighet og unngår retraumatisering.
  • Seksuelle overgrepssaker etterforskes av spesialiserte politienheter, slik at alle saker etterforskes av erfarne og kompetente etterforskere.
  • Det er egne spesialiserte påtalejurister for seksuelle overgrepssaker, slik at sakene behandles med nødvendig fagkompetanse og forståelse.
  • Obligatorisk spesialisert kompetanse på seksuelle overgrep og traumer for domstoler, sakkyndige, politi og påtalemyndighet, advokater og barnevernet sørger for at barns rettigheter og sikkerhet blir ivaretatt.
  • Terskelen er lavere for midlertidige beskyttelsestiltak, slik at beviskrav ikke hindrer beskyttelse av barn mot pågående seksuelle overgrep.
  • Domfelte overgripere blir automatisk fratatt samværsrett, slik at barn blir beskyttet mot videre skade.
  • Bekjempelse av digitale seksuelle overgrep har fokus, og politiets ressurser til etterforskning er styrket.

Effekter på lang sikt (5+ år). Samfunnseffekter.

  • Overgrepsutsatte møtes med verdighet, trygghet og rettferdighet i rettssystemet.
  • Flere saker etterforskes og føres for retten med høy kvalitet.
  • Barn får beskyttelse og trygghet i systemet, ikke retraumatisering.
  • Utsatte grupper får likeverdig rettssikkerhet.
  • Et mer traumesensitivt, spesialisert og rettferdig rettssystem for alle.

At politikk, praksis og holdninger kan påvirkes gjennom systematisk interessepolitisk arbeid er en forutsetning

LMSOs strategi bygger på noen grunnleggende forutsetninger om hvordan endring skjer i samfunnet, og hvilken rolle vi som organisasjon kan spille. Vi mener at politikk, praksis og holdninger kan påvirkes gjennom systematisk arbeid med dokumenterte krav, synliggjøring av erfaringskompetanse, og samarbeid på tvers av sektorer og fagmiljøer.

Vår endringsteori forutsetter at beslutningstakere er mottakelige for påvirkning, at offentlige tjenester er i stand til å endre praksis når behovet er tydelig, og at erfaringsbærere anerkjennes som verdifulle bidragsytere i utviklingen av gode løsninger. Vi legger også til grunn at befolkningen og fagpersoner responderer på kunnskap og holdningsskapende arbeid, og at LMSO har tilstrekkelig kapasitet og legitimitet til å spille en tydelig rolle i dette arbeidet.

Samtidig er vi bevisste på at disse forutsetningene ikke alltid holder. Endringer i politiske prioriteringer, faglige strømninger eller rammebetingelser kan påvirke hva som er mulig å oppnå, og hvor raskt. Derfor jobber vi kontinuerlig med å overvåke utviklingen i feltet, justere innsatsen etter kapasitet og mulighetsrom, og være åpne om hva vi kan bidra med – og hva som krever innsats fra flere aktører.

8. Effekt og læring - endring skapes i fellesskap med andre aktører

LMSO har et tydelig mål om å bidra til samfunnsendring. Samtidig vet vi at arbeidet vårt inngår i et større landskap, der mange aktører påvirker utviklingen over tid. Vår rolle er å synliggjøre behov, løfte erfaringer, stille krav og bidra med kunnskap og tilstedeværelse i relevante prosesser.

For å kunne lære og styre arbeidet vårt på en god måte, følger vi med på ulike former for resultater og endringer. Vi måler det vi faktisk gjør – som innspill, møter, samarbeid og samarbeid med frivillige – men vi følger også med på hvordan LMSOs stemme blir mottatt, hvilke diskusjoner vi deltar i, og hvilke systemendringer som skjer i tråd med våre krav.

Vi er bevisste på at endringene på feltet vårt skapes av flere aktører, som på ulike måter jobber for å oppnå positiv endring. Når vi ser at våre forslag dukker opp i offentlige dokumenter, eller at temaer vi har løftet får større oppmerksomhet, vurderer vi det som tegn på at vi har bidratt – ikke nødvendigvis som et direkte resultat av vårt arbeid alene. Et mål for oss er nettopp dette - å jobbe sammen med andre for å oppnå endring. 

LMSO står sammen med mange viktige aktører i kampen mot seksuelle overgrep. Målene våre er felles kampsaker, for verdighet, trygghet og rettferdighet. Vi vet at det er sammen vi skaper varig endring.



IMG_5121 kopi

Bli frivillig

Vil du engasjere deg i arbeidet vårt?